V londýnském Národním divadle je hitem letošního podzimu inscenace muzikálu Stephena Sondheima Follies, kterou mohli nedávno vidět i pražští diváci během přímého přenosu do kina Aero.

V Sondheimových Follies se po letech setkávají účinkující varietních show impresária Weismanna – a to přímo na jevišti chátrajícího k demolici určeného divadla, kde v mládí vystupovali. Hlavní dějová linie se pak točí kolem nefunkčních manželství bývalých sboristek Sally a Phyllis: každý ze čtveřice protagonistů si totiž v konfrontaci s vlastní minulostí musí přiznat velmi nepříjemné pravdy…

Muzikál byl poprvé uveden na Broadwayi v roce 1971, do Londýna se dostal až v roce 1987, a to ve značně pozměněné verzi. Nynější uvedení se vrací k původnímu libretu a je navíc jednou z mála příležitostí vidět tento muzikál v plně realizované scénické podobě: je totiž natolik technicky i interpretačně náročný, že bývá častěji uváděn pouze v koncertních verzích.

Inscenace londýnského Národního divadla nabízí velkolepou podívanou, ale současně se jí daří varietní čísla propojit křehkým, psychologicky propracovaným příběhem hlavních postav. A to především díky prvotřídnímu obsazení: v roli nejisté Sally mu vévodí přední britská herečka Imelda Staunton, vysoce oceňovaná mimo jiné právě pro své sondheimovské role. V Muzikál expresu jsme už o ní mluvili v souvislosti s jejími výkony v muzikálech Gypsy nebo Sweeney Todd. Ve Follies se představuje ve zcela jiné, ovšem o nic méně jímavé a bezprostřední poloze. Neméně pozoruhodné výkony ovšem podávají i ostatní tři protagonisté – Philip Quast, Janie Dee a Peter Forbes.

FOLLIES: VELKOLEPÝ PŘÍBĚH LIDSKÉ DEZILUZE