LONDÝNSKÝM HITŮM SPADNE POSLEDNÍ OPONA

Na konci září uplyne 120 let od narození skladatele George Gershwina. Připomeňme si ho spolu s jeho bratrem Irou, s nímž tvořil sehranou autorskou dvojici. Společně napsali muzikál Porgy a Bess či písně použité v Američanovi v Paříži.

Starší z bratrů, textař Ira Gershwin, původním jménem Israel Gershowitz, se narodil 6. prosince 1896. Stydlivý mladík trávil hodiny a hodiny čtením knih, bavil se literární činností ve studentských spolcích a časopisech. Na studiích se také setkal s jiným pozdějším textařským velikánem, Edgarem „Yipem“ Harburgem. Ira pracoval původně za kasou otcových tureckých lázní a do světa showbyznysu se dostal až v roce 1921. Pod pseudonymem napsal pro hudební revue Two Little Girls in Blue několik textů, které zaujaly svým vtipem. Mezitím se slibně rozvíjela také kariéra jeho bratra George, který v letech rodícího se hudebního průmyslu chrlil v proslulé Tin Pan Alley první hity a zároveň získával čím dál větší renomé jako autor vážnějších skladeb i klavírista.

Ke spolupráci bratrů Gershwinových došlo teprve v roce 1924. Ale hned z toho byl broadwayský hit – hudební revue Lady Be Good. Díky ní prorazili nejen na Broadwayi, ale také na londýnském West Endu. Po ní pak přišel první skutečný muzikál. Jmenoval se Strike Up The Band a gershwinovskému tandemu byl tentokrát partnerem libretista George S. Kaufman. Původně jej napsali už v roce 1927, ale premiéru na Broadwayi měl tento muzikál až v roce 1930. Příběh, ve kterém se americký sýrový magnát snaží přesvědčit vládu, aby zavedla dovozní clo na jeho švýcarského konkurenta, byl ostrou společenskou satirou. Kritika poměrů v Americe během krize 30. let byla námětem i dalšího titulu – jakéhosi volného pokračování s názvem Of Thee I Sing, kde se zápletka točila kolem války, byznysu a diplomacie – to vše ale v humorné nadsázce.

Nejslavnějším opusem gershwinovského tandemu je dnes bezpochyby muzikál Porgy a Bess. Příběh na motivy románu DuBose Heywarda se odehrává v jižanském Charlestonu 20. let. Česáč bavlny Crown zabije při hře v kostky svého protihráče a musí uprchnout. Doma zanechává dívku Bess, které zamilovaný mrzák Porgy poskytne přístřeší. Šťastná idyla Porgyho a Bess je ovšem zmařena návratem Crowna, kterého Porgy z obavy o život dívky i vlastní štěstí zabije.

Ještě před premiérou dostali Gershwinové nabídku od Metropolitní opery – jenže vedení divadla nedokázalo zaručit obsazení rolí černošskými herci, a tak se bratři rozhodli uvést své dílo raději na Broadwayi. Premiéra muzikálu, či spíše americké „lidové opery“, se konala v říjnu 1935 v broadwayském Alvin Theatre. Inscenaci však čekalo pouhých 124 repríz, nesouhlasné kritiky i finanční ztráta – přestože z dnešního pohledu tento hudební skvost patří k nejvýznamnějším skladbám 20. století.

V době premiéry Porgy a Bess byl mladší z bratrů George na vrcholu tvůrčích sil a jeho jméno dokázalo na jediný koncert přilákat deset tisíc nadšených posluchačů. Ira se zatím stával jakýmsi obchodním mozkem bratrského dua – kromě textařského řemesla dokázal tahat za nitky showbyznysu, ve kterém byl nepostradatelnou osobností. Do slibné kariéry bratrské dvojice však zasáhl tragický osud. V únoru 1937 se Georgi udělalo při koncertě nevolno. Skladatelova pokračující apatie a motorické výpadky dlouho neznaly pravou příčinu, než lékaři stanovili děsivou diagnózu mozkového nádoru. Do nemocnice obležené novináři měl přístup pouze bratr Ira. Narychlo provedená operace však nepomohla a geniální skladatel se z kómatu už neprobral. Zemřel 11. července 1937.

Ira Gershwin se po celý zbytek života věnoval péči o odkaz svého zesnulého bratra. Založil nadační fond a vydavatelství, které vydávalo souborné dílo bratrského dua. Během 40. let potom napsal řadu textů pro film: se skladatelem Jeromem Kernem spolupracoval na filmu Cover Girl, s Kurtem Weillem na jevištní i filmové verzi muzikálu Lady in the Dark. Jednou z posledních jeho velkých prací byl slavný filmový muzikál Zrodila se hvězda, který oživil kariéru Judy Garlandové. Od konce 50. let se pak věnoval především bohatému archivu svého bratra a také psaní pamětí, které jsou nevyčerpatelnou zásobárnou postřehů a zajímavostí o počátcích broadwayského hudebního divadla.