Letos v létě uplynulo přesně 25 let od prvního českého uvedení muzikálu Bídníci. Za jakých okolností k němu došlo a čím byl tento moment pro českou muzikálovou scénu zlomový?

V létě roku 1992 byl na scéně Divadla na Vinohradech v Praze uveden vůbec první muzikál superlativů: Les Misérables, tedy Bídníci. Šlo navíc o první soukromou muzikálovou produkci, která si na tři měsíce toto divadlo pronajala.

S nápadem uvést v Praze Les Misérables přišel tehdy producent Adam Novák. Žil v té době v Kanadě a změny, ke kterým došlo po roce 1989, mu zřejmě nebyly lhostejné. Producenta londýnské inscenace a vlastníka licence Camerona Mackintoshe tehdy přesvědčil, že bude možné tento titul v Praze realizovat na úrovni obvyklé v Londýně a dalších evropských muzikálových metropolích. A nutno dodal, že tříměsíční uvádění Bídníků mu dalo za pravdu.

Prakticky do všech rolí byli tehdy obsazeni známí zpěváci pop music – za všechny jmenujme Karla Černocha, Jiřího Korna, Petru Janů, Helenu Vondráčkovou, Lucii Bílou. Jedním z důvodů bylo to, že profesionální muzikáloví herci tehdy prakticky neexistovali. Zpěváci popu naopak v této době uvítali nové uplatnění, když jejich publikum po roce 1989 dávalo přednost dosud nedostupným zahraničním interpretům. Jediným profesionálním hercem se zkušenostmi s operetou, muzikálem a dokonce i operou tak byl Jan Ježek, který s Karlem Černochem alternoval v hlavní roli Jeana Valjeana. Začínajícími muzikálovými herci potom byli také Pavel Polák a Tomáš Trapl.

Muzikál Bídnci díky své operní formě nekladl příliš vysoké nároky na herecký projev a tanec, takže v něm i hvězdy českého popu mohly bez problému zazářit. To, že se z obsazování pěveckých hvězd stalo v Praze prakticky pravidlo, je spíše jedním z nedostatků naší muzikálové scény; v případě Bídníků se ale tento přístup osvědčil a bez přítomnosti hvězd v inscenaci by asi ani nebylo možné Bídníky uvést.

Česká premiéra Bídníků zcela proměnila naši muzikálovou scénu, kterou do té doby reprezentovala pouze repertoárová divadla různé úrovně s operetně-muzikálovými soubory. Po úspěchu Bídníků ale o dva roky později přišel do Prahy další muzikál superlativů Jesus Christ Superstar a rok nato i první původní titul v tomto formátu – Dracula. Muzikál se stal u nás fenoménem a jeho rozmach, jak v soukromě podnikatelském sektoru, tak ve statutárních subvencovaných divadlech, by bez onoho převratného kroku před pětadvaceti lety dost možná nebyl tak prudký.

JAK BÍDNÍCI ODSTARTOVALI ČESKÝ MUZIKÁLOVÝ BOOM