30. ledna oslavil devadesáté narozeniny legendární broadwayský režisér a producent Harold Prince. Řekneme-li, že je nekorunovaným králem Broadwaye, nejde jen o pouhou frázi: za krále Broadwaye a za guru světového muzikálu jej označil i sám britský princ Charles.

Režisér, kterého přátelé a spolupracovníci důvěrně oslovují „Hal“, pochází z rodiny německých vysídlenců, sám už se ale narodil ve Spojených státech. Na Broadwayi začínal takříkajíc od píky v roce 1950: nejprve jako asistent inspicienta a v roce 1953 coby inspicient v muzikálu Wonderful Town s hudbou Leonarda Bernsteina. Rok nato však již debutoval jako spoluproducent o generaci staršího kolegy Roberta E. Griffitha. Společně v roce 1957 přivedli na svět West Side Story: šlo o milník nejen v dějinách hudebního divadla, ale také v Princově kariéře.

Jmenovat všechny režie a produkce Harolda Prince za více než 70 let je prakticky nemožné. Zapomenout ale rozhodně nelze na Šumaře na střeše, Kabaret nebo Řeka Zorbu. Poslední dva tituly oba pocházejí z pera autorské dvojice Kander a Ebb, kterou Prince objevil a s níž pracoval po celá desetiletí – naposledy v 90. letech na Polibku pavoučí ženy. Další jeho významnou etapou byla spolupráce se skladatelem Andrew Lloydem Webberem. Režíroval totiž jeho Evitu, Fantoma opery a nakonec mimobroadwayskou předpremiéru méně známého a nepříliš úspěšného titulu Whistle Down the Wind, který byl u nás uveden v Městském divadle Brno pod názvem Pískání po větru.

Zvláštní kapitolou v tvorbě Harolda Prince zůstává jeho spolupráce se skladatelem a libretistou Stephenem Sondheimem. Poprvé se setkali při přípravě West Side Story, pro kterou Sondheim psal písňové texty. Prince potom realizoval jeho první skladatelský úspěch na Broadwayi: muzikál, který ve své době přeložil do češtiny Jan Werich jako V Římě na place stala se legrace. Mezi jejich další spolupráce patřila Company, muzikál Malá noční hudba z roku 1973, který vznikl podle Bergmanova filmu Úsměvy letní noci, či Pacifické ouvertury z roku 1976. Tři roky nato pak vznikl jeden z nejpozoruhodnějších titulů vzájemné spolupráce: Sweeney Todd, ďábelský lazebník z Fleet Street. V prosinci 2003 tento titul dokonce uvedla Královská opera Covent Garden v Londýně jako vůbec první muzikál na svém jevišti.

Harold Prince však není jen režisérem muzikálů. Na svém kontě má řadu činoherních inscenací, například dramat Eugena O´Neilla či Friedricha Dürrenmatta, a cizí mu nejsou ani operní režie. Za desetiletí svých producentsko-režijních aktivit sklidil řadu vyznamenání a cen: kupříkladu ceny Tony za Kabaret, Company, Follies, Candida, Sweeneyho Todda, Evitu, Fantoma opery a Loď komediantů. V roce 2006 pak získal Zvláštní cenu Tony za celoživotní zásluhy o divadlo. Zahrneme-li i ceny za produkci, má jich na svém kontě celkem přes 20. Kromě toho převzal z rukou bývalého amerického prezidenta Billa Clintona cenu nesoucí jméno Johna Fitzgeralda Kennedyho. Loni na podzim potom na Broadwayi sklízela úspěch ve stovce repríz revue Princ Broadwaye, která byla nejen sumarizací jeho díla, ale dokonce při ní ve svých 89 letech usedl asi už naposledy za režijní stolec.

JUBILEUM KRÁLE BROADWAYE