VÝTRŽNÍK ALADIN BAVÍ UŽ PĚT LET

V letošním roce uplyne 15 let od premiéry filmového zpracování jednoho z nejúspěšnějších muzikálů všech dob – Fantoma opery skladatele Andrew Lloyda Webbera.

Světová premiéra se uskutečnila v roce 1986 v londýnském Her Majesty’s Theatre a o necelé dva roky později úspěšný muzikál spatřili i diváci na Broadwayi. Předprodej vstupenek na novou show tehdy zbořil všechny broadwayské rekordy. List New York Post dokonce označil Fantoma Opery za největší broadwayský megahit – ostatní kritiky však tak laskavé nebyly, podobně jako u většiny amerických inscenací Lloyd Webberových muzikálů.

Slavný muzikál zpracovává příběh stejnojmenného románu spisovatele a žurnalisty Gastona Lerouxe, který poprvé vyšel v roce 1910. Na vzniku muzikálového zpracování se v roce 1984 3 dohodli skladatel Andrew Lloyd Webber a producent Cameron Mackintosh, s nímž Lloyd Webber spolupracoval již na muzikálech Cats a Starlight Express. Oba totiž melodramatický příběh nešťastné lásky zatracence, ve tváři zohaveného hudebníka a génia, považovali za ideální námět pro romantický divadelní muzikál.

Úmysl natočit po úspěchu divadelní verze také filmovou vyjádřili Lloyd Webber s Mackintoshem už v roce 1989, ovšem jejich záměr byl několikrát odložen – jednak údajně kvůli zdlouhavému rozvodu skladatele, jednak kvůli značnému pracovnímu vytížení Joela Schumachera, jehož si Lloyd Webber a filmová společnost Warner Bros. vyhlédli jako ideálního režiséra filmové adaptace. Zatímco původně měli na plátně zářit premiéroví divadelní představitelé Fantoma a jeho lásky Christine Michael Crawford a Sarah Brightman, kvůli dlouhým odkladům nakonec hlavní role získali herec Gerard Butler a mladá zpěvačka Emmy Rossum.

Dlouho očekáváná filmová verze Fantoma opery přilákala po své premiéře v roce 2004 do kin miliony diváků a stala se tak jedním z komerčně nejúspěšnějších snímků roku. Naopak kritiky na film byly převážně negativní – tvůrcům byl vytýkán zejména špatný scénář a režie, která sice dokázala na plátno přenést výpravnou podívanou, ale kvůli mnoha dlouhým, statickým záběrům byla považována za málo dynamickou.