Divadla v Praze i českých regionech představila divákům v loňském roce bohatou nabídku muzikálových titulů. Pojďte si ujasnit, které z nich byste si neměli nechat ujít!

Vůbec první muzikálová premiéra roku 2017 se odehrála v Brně: jednalo se o muzikál Chaplin. Ten původně vznikl v kalifornském divadle La Jolla před jedenácti lety, od té doby však složitě hledal ideální podmínky pro svůj start na Broadwayi a několikrát také změnil název: původně se hrál pod titulem Za světly ramp, nakonec však získal stručné jméno hlavního hrdiny. Autorem hudby a textů je Christopher Curtis, který na libretu spolupracoval se scenáristou Thomasem Meehanem. Broadwayská premiéra se nakonec uskutečnila teprve v září 2012 v divadle Ethel Barrymoreové, odkud se pak Chaplin rozletěl také do Evropy. V lednu loňského roku jej v české premiéře uvedlo Městské divadlo Brno v režii ředitele Stanislava Moši, jenž je také spolupřekladatelem české verze. Brněnským inscenátorům se podařilo vytvořit kvalitní muzikálovou inscenaci, která navazuje na nejlepší kusy Městského divadla – jak výborným scénickým provedením, tak i skvěle obsazenými sólisty.

V polovině února se v divadle Goja Music Hall uskutečnila dlouho očekávaná česká premiéra muzikálu Michaela Kunzeho a Jima Steinmana Ples upírů. Ten je inspirován stejnojmenným filmem, který před více než padesáti lety natočil režisér Roman Polanski jako parodii na upíří svět a žánr drákulovských filmových snímků. Muzikálová adaptace filmu měla premiéru v roce 1997 ve Vídni a dnes už Ples upírů znají diváci nejen v řadě zemí kontinentální Evropy, ale také na Broadwayi, v Koreji či Japonsku. Český text muzikálu je dílem Michaela Prostějovského, inscenaci režíroval Radek Balaš a v hlavních rolích alternují Bohuš Matuš a Marian Vojtko, Michaela Gemrotová a Natálie Grossová či Lukáš Randák a Michal Bragagnolo. Kromě nich v inscenaci účinkuje například i Pavel Vítek, Michaela Nosková, Jiří Zonyga a další.

Na začátku března se malého svátku dočkali příznivci legendárního boxera Rockyho – česká premiéra muzikálu podle kultovní filmové předlohy totiž zamířila i na naše jeviště. Libreto muzikálu napsal broadwayský matador Thomas Meehan, spoluautor hitů jako Producenti, Hairspray nebo už zmíněného Chaplina. Hudbu složil Stephen Flaherty, texty písní napsala jeho dlouholetá spolupracovnice a mnohonásobná držitelka ceny Tony Lynn Ahrens. V Praze muzikál režíroval Christoph Drewitz, který patřil k realizačnímu týmu hamburské i stuttgartské premiéry Rockyho. V českém nastudování hrají titulní roli – ve filmu ztvárněnou Sylvesterem Stallonem – Jan Kříž nebo Peter Pecha, v dalších rolích se pak představují Hana Holišová, Markéta Procházková, Michaela Nosková, Roman Vojtek a další.

V březnu se uskutečnila premiéra také v Hudebním divadle Karlín. Divákům se totiž představil nový jukebox muzikál s hity Karla Gotta Čas růží. Autorem libreta je herec Sagvan Tofi, který před několika lety vytvořil divácky veleúspěšné Děti ráje, pro změnu s písničkami Michala Davida. Druhá loňská premiéra karlínského divadla se pak odehrála v říjnu a jednalo se o první české uvedení amerického komediálního muzikálového hitu Sestra v akci. Ten vychází ze slavného filmového snímku s Whoopi Goldberg v hlavní roli. Největší hvězdou karlínské inscenace je Lucie Bílá v hlavní roli zpěvačky Deloris, v rolích dalších ale diváky baví také Iva Pazderková, Tomáš Trapl, Martin Písařík, Jaromír Dulava, Vendula Příhodová a další.

Poslední březnovou sobotu roku 2017 se v pražském Národním divadle uskutečnilo udílení prestižních divadelních Cen Thálie. Mezi ženami byly v kategorii opereta/muzikál nominovány Hana Holišová, Ivana Korolová a Lenka Pavlovič – první zmíněná za muzikál Noc na Karlštejně, druhé dvě za operety Mam’zelle Nitouche a Ples v opeře. Cenu si nakonec odnesla Lenka Pavlovič za svůj výkon v roli služebné Hortensie v operetě Ples v opeře Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. V mužské kategorii nominovala porota Vojtěcha Dyka za jeho výkon v Bernsteinově Mši, Romana Tomeše za roli Jidáše v rockové opeře Jesus Christ Superstar a Josefa Vojtka za titulní roli v muzikálu Mefisto v pražském divadle Hybernia. A právě Vojtek nakonec Cenu Thálie získal. Ocenění za celoživotní mistrovství v oboru opereta/muzikál pak obdržela Pavla Břínková, spjatá už více než čtyři desítky let zejména s pražským Hudebním divadlem Karlín.

Jednou z nejvýznamnějších muzikálových událostí roku 2017 se stala česká premiéra muzikálu Rebecca skladatele Sylvestera Levaye a už zmíněného libretisty Michaela Kunzeho. Úspěšný titul vznikl podle mysteriózního krimirománu anglické spisovatelky Daphne du Maurier, u nás známého pod názvem Mrtvá a živá, který poprvé vyšel v roce 1938 a okamžitě se stal bestsellerem. Příběh kromě původního románu proslavilo také filmové zpracování mistra napětí a tajemna Alfreda Hitchcocka z roku 1940 v hlavních rolích s Laurencem Olivierem a Joan Fontaine. Muzikálová adaptace Rebeccy pak spatřila světlo světa v roce 2006 ve Vídni. Její českou premiéru režírovala šéfka ostravského muzikálového souboru Gabriela Petráková a v hlavních rolích září ostravská hvězda Martina Šnytová, hostující slovenská zpěvačka Katarína Hasprová nebo herci Tomáš Novotný a Lukáš Vlček.

Divadlo J. K. Tyla v Plzni uvedlo v květnu legendární muzikál West Side Story autorů Leonarda Bernsteina, Arthura Laurentse, Stephena Sondheima a Jerome Robbinse, volně inspirovaný Shakespearovou tragédií Romeo a Julie. Inscenaci režíroval šéf tamějšího souboru Lumír Olšovský, hudební nastudování měl na starosti Kryštof Marek a taneční čísla mladý choreograf Lukáš Vilt. V hlavních rolích se představili mladí členové tamějšího muzikálového souboru: Pavel Režný jako Tony, Kateřina Falcová jako Maria a Soňa Hanzlíčková Borková, alternovaná hostující Luciou Jagerčíkovou, jako Anita. Kromě nich ale v inscenaci účinkují i téměř tři desítky dalších mladých muzikálových interpretů ze všech koutů republiky. Představení živě doprovází téměř čtyřicetičlenný orchestr, tedy jeden z vůbec nejpočetnějších v českých muzikálových divadlech.

Plzeňský soubor kromě zmíněné West Side Story uvedl v loňském roce ještě tři další premiéry. V červnu to byl na Malé scéně původní český muzikál Ondřeje Brouska a Radka Balaše s názvem Marilyn (Překrásné děcko), v němž na sebe pozornost strhává především představitelka titulní role Zuzana Kajnarová. V září pak měl na jevišti Nového divadla premiéru pohádkový fantasy muzikál Zdenka Merty a Stanislava Moši Zahrada divů. Základní linkou jeho příběhu je odvěký boj dobra se zlem, reprezentovaný zápasem říše bílých bytostí se zlými skřety, kteří svým vpádem ohrožují poslední kouzelnou zahradu. Poslední plzeňskou premiérou roku 2017 pak byl na začátku prosince broadwayský muzikál Catch Me If You Can, který v češtině nese název Chyť mě, jestli na to máš. Vznikl podle filmu Stevena Spielberga z roku 2002, inspirovaného skutečným příběhem mladého podvodníčka Franka Abagnalea juniora. Ten se s pomocí falešných dokladů, šeků a diplomů objevoval pod různými identitami, působil v různých profesích, procestoval kus světa, žil v luxusních hotelech a sváděl nejkrásnější dívky celého světa. V hlavních rolích se v Plzni představili Martin Harich a Martin Stránský alternovaný Martinem Šeflem.

Konec léta a podzim ale přinesl řadu muzikálových premiér i do hlavního města a jeho divadel. Hned v září to byla nová inscenace muzikálu Daniela Landy Krysař v Divadle Kalich, krátce po ní muzikál Janka Ledeckého Iago v divadle Hybernia a na začátku listopadu novinka Michala Davida Muž se železnou maskou v Divadle Broadway. Ve čtvrtek 23. listopadu měl v divadle Hybernia premiéru muzikál Zdeňka Bartáka Romeo a Julie na motivy slavné tragédie Williama Shakespeara. Původně jej Barták složil v roce 2002 pro Státní operu v jihokorejském Soulu, posléze za něj získal také ocenění GRAND PRIX za nejlepší muzikál asijského kontinentu. U nás poprvé se poprvé objevil na jevišti divadla v Českém Těšíně, poté na letní scéně zámku Hluboká nad Vltavou a do třetice nyní v Praze.

Jen o několik dní později se premiéra muzikálu Romeo a Julie uskutečnila i v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě. Jednalo se však o jinou verzi od skladatele Borise Urbánka s texty Jaromíra Nohavici, kterou původně napsali pro uvedení na zimních stadionech. Nová adaptace je plnohodnotným divadelním muzikálem a využívá i části originálního textu klasické Shakespearovy milostné tragédie v překladu Jiřího Joska. V Ostravě muzikál režíroval a zároveň k němu vytvořil scénu Šimon Caban.

A na závěr našeho přehledu muzikálových událostí roku 2017 se vrátíme do Brna. Tamější Městské divadlo loni uvedlo hned několik muzikálů. Kromě už zmíněného Chaplina to na jaře byly původní české muzikály Bítls a Viki kráčí za štěstím. V druhé polovině roku je pak následoval Děsnej pátek a nejnověji i Ženy na pokraji nervového zhroucení. Zejména Děsnej pátek se zařadil ke špičce loňských muzikálových inscenací pro své všestranně zdařilé provedení i pro skvělé herecké výkony představitelek hlavních rolí – v nich se alternují Viktória Matušovová a Kateřina Marie Fialová jako rebelantská dcera a v roli její matky pak Ivana Vaňková a Alena Antalová. Ženy na pokraji nervového zhroucení jsou potom jedním z aktuálně nejuváděnějších muzikálových titulů u nás – kromě Městského divadla Brno jej totiž má na svém repertoáru Západočeské divadlo v Chebu a loni jej premiérově uvedlo také pražské Divadlo Na Fidlovačce. V únoru letošního roku se pak toto dílo představí také divákům v Liberci.

ROK VE SVĚTĚ MUZIKÁLU – VELKÁ REKAPITULACE 2017