V březnu měl v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě českou premiéru muzikál libretisty Michaela Kunzeho a skladatele Sylvestera Levaye Rebecca. Premiéry se zúčastnil i sám skladatel, který Muzikál expresu poskytl exkluzivní rozhovor. Popsal, jak probíhá jeho tvůřčí proces a spolupráce s Kunzem, s nímž po léta tvoří tvůrčí dvojici:

„Na prvním místě je pro mne nejdůležitější příběh, ze kterého se snažím nejprve poznat hlavní postavy. Jak v té či oné chvíli jednají, jak žijí, s čím se potýkají, jaký mají vztah k ostatním charakterům. Musím jim porozumět. Michael vždy napíše něco jako synopsi, kterou si čtu mnohokrát znova a znova a získávám z ní základní pocity. Protože já neumím napsat píseň jen tak, že si řeknu: tohle je píseň pro paní Danversovou a je to. Musím vědět, že to je hlavní záporná postava, musím přesně znát konkrétní situaci, ve které zpívá, jaké jsou její pocity, jaké je její dramatické jednání… Pak začínám skládat a teprve potom Michael píše text na hudbu. Ale u Rebeccy jsme poprvé udělali velkou výjimku, kdy jsem Michaela musel poprosit, aby mi napsal text dřív, než začnu skládat. Bylo to pro jednu konkrétní situaci v druhém jednání, více než šest minut dlouhou píseň. Michael mi poslal celý ten text, který jsem si pročítal a kousek po kousku jsem skládal jeho části. To bylo pro mne něco úplně nového. A od té doby jsme začali pracovat i tímto způsobem, především tehdy, když si to dramatická situace vyžaduje.“

Rebecca byla prvním Levayovým muzikálem, který vznikl jako adaptace již existujícího díla: známého románu Daphne du Maurier a jeho filmového zpracování z roku 1940. „Rebecca si nás vlastně našla. Pamatuju si, že jsme v té době žili oba ve Spojených státech. Michael v New Yorku, já v Los Angeles. Michael ke mně přijel do LA a celý týden jsme se spolu bavili o všem možném, o filmech i knížkách. Přemýšleli jsme, co bude naším dalším společným muzikálem… No a najednou jsme přišli na Rebeccu. Příběh jsme dobře znali nejen z filmu, ale také z knížky. Předtím nás to nikdy nenapadlo, pak jsme ale vložili DVD do přehrávače, podívali se na film a řekli si: OK, dokážeme si představit Rebeccu na muzikálovém jevišti? Je to přece jen velké drama. – To naše objevování a zkoumání zabralo celý další týden. Michael pak odjel do New Yorku, jenže já byl plný dojmů nejen z té knížky a filmu, ale také našeho společného brainstormingu a začal jsem psát vlastně hned. První dvě písně jsem napsal pro paní Danversovou, titulní Rebeccu a song Stále vítězí (Sie ergibt sich nicht). Přišlo to ke mně prostě jen tak. Vlastně všechny písně, co jsem pro Rebeccu napsal, vznikly z tohoto prvního dojmu. Samozřejmě, jak už jsem říkal, píšu obvykle muzikály podle synopse, ale tento příběh byl tak silný a hluboký, že mi ten prvotní dojem a pocit dával silné impulsy a hnal mě kupředu.“

Mezi další díla Sylvestera Levaye patří muzikály Elisabeth nebo Mozart! „Byl to opět Michaelův nápad, napsat muzikál o geniálním komponistovi. Už to měl divadelně promyšlené: postavu malého dítěte-génia, kterého pojmenoval Amadé, postavil vedle Wolfganga, dospělého Mozarta. Nikdo to dítě nevidí, jen Wolfgang, který s ním komunikuje. Řekl jsem si, to je zajímavé řešení. Když je na scéně Amadé, můžu nechat zaznít kousky originální Mozartovy hudby, aniž bych se jí nějak dotkl. A Wolfgang, to je rocková hvězda – protože on byl hvězda – a to je prostor, kam mohu napsat svoji vlastní hudbu. Jediná šance, kterou v takovém případě máte, je dělat to srdcem, neohlížet se a jít dopředu. Měl jsem vždy veliký respekt k Amadeovi jako skutečnému velikánovi, ale věděl jsem, že to musím dělat po svém.“

Levayovy muzikály byly uvedeny nejen v řadě evropských zemí, ale například i v Koreji a Japonsku. „Moje žena Monika, která má na tyto věci mimořádný cit, mi právě dnes řekla zajímavý postřeh: Víš, ty ses narodil v Maďarsku, vyrůstal v Jugoslávii, žil jsi dlouho v Německu a v Americe, teď jsi doma i v Asii. Z každého kouta světa sis vzal trochu. – Moje hudba je vlastně kus ode všeho z celého světa. Je to sbírka zkušeností a pocitů, které jsem v životě potkal a zažil. Dost možná je právě tohle ten důvod, proč je moje práce pochopitelná v různých kulturách.“

SKLADATEL LEVAY O SVÉM MUZIKÁLU REBECCA