Mezi největší hudební osobnosti šedesátých let bezesporu patří skladatel a zpěvák Paul Simon. Připomeňme si jeho jediný pokus na poli muzikálu, za nějž byl dokonce nominován na cenu Tony, avšak komerčního úspěchu se nedočkal.

Do dějin vešel Paul Simon především jako člen dvojice s Arthurem Garfunkelem: společně představovali jeden z vrcholů folk-rocku. Skladby „Mrs. Robinson“, „The Sound of Silence“ a především „Bridge over Troubled Water“ patřily k tomu nejlepšímu, co šedesátá léta na poli populární hudby přinesla. Poslední z uvedených titulů se prodal dokonce v nákladu kolem deseti milionů desek. Po rozpadu dvojice ale Paul Simon změnil image a pokusil se o další cestu rozbouřenými vodami šoubyznysu sám.

Ve druhé polovině devadesátých let to pak Simon zkusil i na poli muzikálu – jeho prvotina, která byla s velkým očekáváním uvedena na Broadwayi právě před dvaceti lety, konkrétně 29. ledna 1998, nesla název The Capeman. Bývalému členu dua Simon a Garfunkel bylo v té době šestapadesát let a na libretu s ním pracoval nositel Nobelovy ceny za literaturu Derek Walcott. Po premiéře však muzikál vyvolal takřka hysterickou reakci, neboť zpracovával příběh šestnáctiletého dvojnásobného vraha Salvadora Agrona: Portoričana, člena pouličního gangu Vampírů, který byl v roce 1959 odsouzen k trestu smrti za vraždu dvou jiných teenagerů. Ti se přitom jen ve špatnou dobu objevili na špatném místě – konkrétně tam, kam si Portoričané šli vyřizovat účty s jiným, pro změnu irským gangem.

Muzikál The Capeman dostal název podle typické černé čapky, kterou nosil jeho hlavní hrdina. Reakce kritiky i veřejnosti na premiéru muzikálu byla naprosto zamítavá – média inscenaci dokonce označila za největší katastrofu v celé dlouhé historii Broadwaye. A tak po několika málo reprízách padla už 28. března 1998 tomuto muzikálu poslední opona. Dílo přitom rozhodně nepostrádalo množství zdařilých prvků, zejména Simonovu hudbu, která přinesla řadu výtečných písní a hudebních čísel. Simon poprvé dal na Broadwayi skutečnou možnost vyniknout latinsko-americké hudbě a známým hudebníkům a zpěvákům z jižní a střední Ameriky. Kořeny neúspěchu lze možná hledat i v tom, že očekávání byla díky tak zvučným jménům, jakými jsou právě Simon a Walcott, neúměrně vysoká.

THE CAPEMAN: PROPADÁK HODNÝ POZORNOSTI