TOMMY: MEZNÍK V ŽÁNRU ROCKOVÉ OPERY

Před pětadvaceti lety, 22. dubna 1993, měla na Broadwayi premiéru nová verze slavné rockové opery členů skupiny The Who s názvem Tommy. Příběh chlapce, který v důsledku šoku z rodinné tragédie přijde o zrak, sluch a řeč a projde složitými životními osudy, než objeví skutečné hodnoty lidského bytí, vznikl jako studiové album už na konci 60. let.

Divadelního uvedení v dimenzi muzikálu superlativů se příběh dočkal o více než dvacet let později: původní premiéra této verze se uskutečnila v červenci 1992 v kalifornském San Diegu, kde se hrála čtyři měsíce a stala se doslova senzací. Inscenaci režíroval umělecký šéf kalifornského divadla La Jolla Playhouse Des McAnuff, který společně s původním autorem Petem Townshendem vytvořil i nové libreto. Naprostou absenci dialogů původní gramofonové verze vynahradil režisér McAnuff především dokonalou obrazovou a zvukovou podívanou – představení tak mělo charakter jakéhosi dvouhodinového videoklipu.

Na jaře roku 1995 měla McAnuffova divadelní verze Tommyho svoji evropskou premiéru v německém Offenbachu poblíž Frankfurtu nad Mohanem. Producenti přivezli původní zaoceánské představení se vším všudy, včetně celého uměleckého souboru, představitele titulní role Michaela Cerverise nevyjímaje.

Představení byla uváděna v angličtině, což ale byla nakonec jedna z příčin, proč u německého publika nenalezla očekávaný ohlas. Kupodivu o mnoho lépe neskončila ani londýnská inscenace, která měla premiéru v březnu 1996. Přesto se mnozí odborníci shodují, že McAnuffův Tommy byl zcela výjimečnou a naprosto dokonalou divadelní inscenací rockového muzikálu, resp. opery, která vývoj hudebního divadla opět posunula o kus vpřed.