EVROPSKÁ PREMIÉRA MUZIKÁLU WAITRESS

V Londýně muzikálové dění nikdy neustává. Přinášíme proto přehled toho nejdůležitějšího, co se na londýnských scénách událo v posledních měsících, očima slovenského režiséra Petera Oravce.

Senzací letní sezóny byl nový britský muzikál Everybody’s Talking About Jamie, jehož autory jsou skladatel a zpěvák rockové skupiny The Feeling Dan Gillespie Sells a scenárista a dramatik Tom MacRae. Muzikál zpracovává příběh Jamieho, 16letého chlapce ze Sheffieldu, který se rozhodne, že bude chodit do školy v ženských šatech a stane se uznávanou drag queen. Muzikál je inspirován skutečným příběhem: vychází z dokumentu BBC o životě mladého Jamieho Campbella. Uveden byl nejprve loni v sheffieldském divadle Crucible, na konci května potom také v londýnském West Endu. Inscenace se stala diváckým hitem a představitel Jamieho John McCrea miláčkem publika; úspěch u divadelních kritiků potom dokládá pět nominací na cenu Laurence Oliviera.

Dvoutisícové hlediště Královského divadla Drury Lane už druhým rokem plní nové nastudování amerického hitmuzikálu 42nd Street. Tanečně-stepový muzikál pojmenovaný podle významné newyorské tepny je snovou baladou o broadwayském zákulisí. Londýnská inscenace, která vyhrála hned čtyři divácké ceny WhatsOnStage, představuje opravdovou podívanou: nechybí téměř 60 učinkujících, spektakulární scénografie a blyštivé kostýmy 30. let. Výkony účinkujících přímo berou dech, a to také zásluhou choreografa Randy Skinnera. Broadwayská klasika z roku 1980 byla v Londýně se stejným úspěchem uváděna už v letech 1984–89; současná inscenace bude mít derniéru v lednu příštího roku.

Po úspěchu svého muzikálového hitu Producenti se Mel Brooks, úspěšný režisér, skladatel a komik, rozhodl vytvořit muzikálovou verzi dalšího svého populárního filmu: Mladý Frankenstein z roku 1974. Muzikálová verze v režii a v choreografii legendární Susan Stromanové měla svoji broadwayskou premiéru v roce 2007 a dosáhla poměrně slušných 484 repríz. Londýnská verze téže režisérky z roku 2017 představila libreto v mírně přepracované formě, některé písně byly vypuštěny a naopak byly dopsány nové. Příběh muzikálu se točí kolem Fredericka Frankensteina, vnuka bláznivého vědce Victora, který po něm zdědil zámek v Transylvánii – a přestože se nejprve vzpírá rodové tradici, nakonec sám vytváří svého vlastního netvora. Inscenace, které v Londýně vládnul v titulní roli šarmantní Hadley Fraser, měla na konci srpna derniéru a nyní se vydává na britské turné.

Osvěžením letošního muzikálového léta se stala přenesená americká inscenace muzikálu Král a já legendární autorské dvojice Rodgers a Hammerstein, ověnčená hned několika cenami Tony včetně ceny za nejlepší muzikálový revival. Tato inscenace, původně uvedená v roce 2015 v newyorském Lincolnově centru, byla uvedena v londýnském divadle Palladium a v hlavních rolích zde znovu vystoupily oceňované hvězdy broadwayské verze Kelli O’Hara a Ken Watanabe. Kromě nich vynikala také skvělá taneční složka, částečně vycházející z původní choreografie Jeroma Robbinse. Inscenace byla uvedena pouze v omezeném počtu repríz, vznikl však také její videozáznam, který bude na konci listopadu promítán do světových kin.

Dalším současným hitem londýnských muzikálových scén je rocková divadelní fantazie Jima Steinmana, mimo jiné autora hudby k muzikálu Ples upírů a textů písní k muzikálu Andrew Lloyd Webbera Whistle down the Wind. Jeho nová rocková opera měla světovou premiéru v londýnském operním domě Coliseum v létě 2017 a po kanadském turné se vrátila do Londýna na jeviště divadla Dominion, kde je uváděna od dubna letošního roku. Velkou část hudby napsal Steinman původně jako součást svého nejznámějšího alba Bat Out of Hell – které nové rockové opeře dalo i název. Příběh rebelující mládeže a vášnivé lásky na pozadí apokalyptického světa zaujme i svým scénickým provedením plným působivých vizuálních efektů.

Strictly Ballroom je novým muzikálem z dílny nekonvenčního australského režiséra Baze Luhrmanna, který natočil filmy Romeo a Julie, Velký Gatsby a samozřejmě i filmový muzikál Moulin Rouge. Předlohou nového díla se mu stal stejnojmenný film z roku 1992. Muzikálová adaptace měla světovou premiéru v australském Sydney v roce 2014 a na londýnský West End byla přenesena v březnu letošního roku. Děj sleduje mladého tanečníka, který se vzpírá rigidním pravidlům klasických společenských tanců a najde při tom společnou řeč se svou novou partnerkou, začátečnicí a argentinskou emigrantkou Fran. Hudební složka muzikálu sestává z hitů 80. let od různých autorů a většinu písní zpívá postava konferenciéra a sbor. Strhující choreografie, opulentní scénografie a kostýmy i komediální příběh s výraznou hereckou nadsázkou dělají z tohoto netradičního hudebně-dramatického tvaru pozoruhodný muzikálový zážitek.